بهرام جلیلزاده امین؛ فرهاد نژاد حاجی علی ایرانی؛ نادر بهلولی؛ یوسف بیگزاده
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی آسیبها و چالشهای آموزش مداوم پزشکی انجام شد. مطالعه حاضر در سال 1399 با رویکرد کیفی، از نوع پدیدارشناسانه با نمونهگیری هدفمند و با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از استادان آموزش مداوم پزشکی و متخصصان برنامهریزی درسی انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و نمونهگیری به صورت هدفمند و تا رسیدن ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی آسیبها و چالشهای آموزش مداوم پزشکی انجام شد. مطالعه حاضر در سال 1399 با رویکرد کیفی، از نوع پدیدارشناسانه با نمونهگیری هدفمند و با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از استادان آموزش مداوم پزشکی و متخصصان برنامهریزی درسی انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و نمونهگیری به صورت هدفمند و تا رسیدن دادهها به حد اشباع ادامه یافت که بهطور کلی 5 مضمون اصلی و 12 مضمون فرعی استخراج شد. مطابق با نتایج پژوهش، در بخش کیفیت آموزش مداوم پزشکی برای پزشکان عمومی باید نظارت جدی مورد مداقه قرار گیرد و نیز بایستی دستگاههای جامعی را برای ارزشیابی از یادگیریها طراحی کرد. از سوی دیگر، باید برای انتقال تجربیات زیسته پزشکان بستر مناسبی فراهم کرد تا بتوانند در مهارت افزایی و ارتقای دانش تخصصی گام مؤثری بردارند و همچنین بایستی امکانات و تجهیزات مناسب یادگیری الکترونیکی را در سیستم آموزش مداوم پزشکی جهت رفع مشکلات کمبود زمان و سایر مشکلات ساختاری راهاندازی کنند.
مدیریت دولتی
بهرام جلیلزاده امین؛ نادر بهلولی؛ غلامرضا رحیمی؛ امین نجفقلیدوست
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تعیینکنندههای ارتقای فضیلت سازمانی در مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز است. برای این منظور فضیلت سازمانی براساس مدل پژوهش کمرون و همکاران (2004) و عوامل مؤثر بر ارتقای فضیلت سازمانی براساس مطالعه کتب و مقالات مرتبط و با مبنا قرار دادن پژوهش نجف بیگی و همکاران (1393) در ۳۱ عامل به صورت اولیه شناسایی شد. جامعة ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تعیینکنندههای ارتقای فضیلت سازمانی در مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز است. برای این منظور فضیلت سازمانی براساس مدل پژوهش کمرون و همکاران (2004) و عوامل مؤثر بر ارتقای فضیلت سازمانی براساس مطالعه کتب و مقالات مرتبط و با مبنا قرار دادن پژوهش نجف بیگی و همکاران (1393) در ۳۱ عامل به صورت اولیه شناسایی شد. جامعة آماری پژوهش حاضر کارکنان بیمارستانهای دولتی تبریز است و حجم نمونة آماری براساس فرمول کوکران ۳۶۲ نفر برآورد و از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است که پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن در اختیار نمونة آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون برابری میانگین با عدد 3 در سطح معنیداری ۰۵/۰ نشان میدهد که میانگین به دست آمده برای فضیلت سازمانی از سطح متوسط، بالاتر و در سطح مطلوبی قرار دارد. براساس نتایج حاصل از تخمین مدل رگرسیون خطی، حدود ۶۵ درصد تغییر در فضیلت سازمانی با متغیرهای مستقل موجود در مدل توضیح داده میشود. همچنین متغیرهای ساختار سازمانی، منابع انسانی، محیط اختصاصی و محیط عمومی به ترتیب با ضریب تبیینی ۲۷۸/۰، ۱۳۶/0، ۴۸۷/۰ و ۱۵۴/0 بر فضیلت سازمانی مؤثرند.